Google




Мiсто Старокостянтинiв






Православна Церква України


''Наше слово'':   1 2 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22-23 24-25 26-27 28-29 30 31 32

  
N 3 (20) березень 2000р.

   ЗБРОЙНІ СИЛИ УКРАЇНИ: ПРОБЛЕМИ РОЗВИТКУ
  
   Вперше за історію незалежної України, за ініціативи громадської організації - Спілки офіцерів України - було проведено круглий стіл. Метою заходу стало ініціювання широкого обговорення громадськістю Державної програми будівництва та розвитку Збройних Сил України до 2005 року.
   Круглий стіл дав змогу зосередити увагу учасників на таких напрямках:
   - орієнтація військової доктрини України;
   - визнання пріоритетних видів Збройних Сил;
   - необхідність впровадження громадського контролю у військових формуваннях України;
   - вирішення соціальних проблем військових;
   - становлення державницької ідеології у Збройних Силах України.
   Збройні Сили повинні мати чіткі орієнтири. Політичне балансування між НАТО і Росією не дозволяє розраховувати на ефективне виконання головного призначення - захист суверенітету та територіальної цілісності України. Європейські країни не розуміють - чому з Польщею, Словаччиною, Угорщиною та Румунією Україна має реальний кордон, а з Росією та Білорусією його немає? Чому вздовж західного кордону Україна тримає кращі війська, хоч вважає сусідів партнерами, а ось з півночі та сходу немає нічого. Співробітництво саме з Росією базується на використанні українських засобів оповіщення протиповітряних сил. Система оповіщення розрахована на небезпеку із західного та південного напрямків, хоч Україні погрожують зовсім з протилежного боку.
   Озброєння Української армії практично вичерпує свої можливості. Ставка на наземні війська не враховує досвід ведення бойових дій у Кувейті (1990 р.) та Югославії (1999 р.). Це використання високоточних засобів ведення бою - ракетних систем та авіації. Ні того, ні іншого - сучасного і якісного, немає. Віддавши ядерну зброю, Україна вакууму не заповнила.
   Однак ракети й літаки ніщо без людини. Своєрідне ставлення до військових та ветеранів Збройних Сил продемонстрували Кабінет міністрів та Верховна Рада України. У пошуках економії коштів Держбюджету військові були позбавлені пільгової оплати комунальних послуг, інших виплат і навіть оплати проїзду до нового місця служби. Це тоді, коли саме держава визначає - де буде служити військовослужбовець. Загалом і грошове утримання знижується до критичної межі. Цікаво, що голова Всеукраїнського союзу радянських офіцерів, депутат Верховної Ради України Доманський нічого не зробив аби поліпшити ситуацію. Дійсно, для таких - чим гірше, тим краще.
   Ще однією актуальною проблемою є робота військових прокуратур та судів. Ці правоохоронні органи у багатьох випадках захищають інтереси командування, а не закон. Ось чому цивільні фахівці мають замінити військових.
   Збройні Сили України продовжують бути позбавлені національної ідеї. Якщо порівняти армії Німеччини, Ізраїлю, Латвії чи Туреччини, то в кожній ставлення до державницької ідеї яскраво видне. Не можуть там військові бути байдужими до захисту власної країни. В Україні відсутня нова державна система підготовки до служби в Збройних Силах, державна мова не обов’язкова для вживання, керівні посади обіймають люди, для яких Українська державність - річ непотрібна. Вони, при нагоді, не проти служити в новій радянській чи російській арміях.
   Нарешті, ще одна головна проблема -встановлення в Україні цивільного контролю у всіх військових формуваннях. Тільки це дасть можливість подолати покриття злочинів у військових частинах, не приховувати їх, що лише заганяє проблеми вглиб.
   В роботі круглого столу, що відбувся у квітні, брали участь народні депутати, викладачі Національної академії оборони України, представники Ради оборони і національної безпеки, Центру стратегічних досліджень, голови обласних та регіональних організацій Спілки офіцерів України, Голова Всеукраїнського комітету солдатських матерів.
  
   НАВІЩО ЙТИ У ДЕПУТАТИ
  
   24 березня відбулась ще одна сесія міськради. Вона виявилась показовою з кількох причин. Багато виборців зацікавило - що то за поспіх такий з проведенням сесії? Невже депутати знадобились, аби лише в черговий раз проголосувати? І якщо по першому питанню порядку денного ще щось можна було пояснити, то по другому та третьому, - навряд. Ось, наприклад, питання про виділення з міського бюджету 5,5% коштів на проведення цьогорічної посівної. Це приблизно 300 тисяч гривень, як кажуть, живими грішми. І якщо на початку місяця міський голова був не в захваті від перспективи віддати гроші без повернення, то за два тижні саме він наголошує: якщо депутати не погодяться, то область все одно відрахує потрібну суму. Голосування показало, що згодні без усяких умов виконати вказівку 13 депутатів. Один був проти і четверо утримались. Для позитивного прийняття рішення цього виявилось недостатньо. Одночасно виявилось й інше. Більшість депутатів хвилює, що подумають в області, коли в одній міськраді будуть відстоювати перш за все інтереси виборців. До того ж приклад минулого року свідчить - віддані гроші не повернуться. Одночасно деякі авторитетні депутати заявили, що міська рада нічого не вирішує. Навіщо тоді йти у депутати?
  
   ПОТРІБНІ ЗМІНИ
  
   Саме таку оцінку заслуговують дії райдержадміністрації. Мова йде не лише про ставлення тут до указів Президента, а й про відношення до потреб людей, які звертаються до райдержадміністрації.
   Два приклади. На підставі Указу Президента України "Про невідкладні заходи щодо прискорення реформування аграрного сектору економіки", жителі с.Довжки - І.Шайдюк, В.Копальнюк, В.Степанюк та С.Мельник звернулись до сільської ради із заявами про отримання земельних паїв в натурі у лютому ц.р. Однак і в кінці першої декади квітня їх питання не було вирішене. Звернулись до самого голови райдержадміністрації. Пообіцяли розібратись. Тимчасом час для проведення необхідних сільгоспробіт минає. Ось так і відбувається "забезпечення суворого додержання порядку відведення в натурі земельних ділянок власникам земельних паїв, у разі їх виходу з колективних сільгосппідприємств".
   Другий приклад - виконання Указу Президента про відзначення Дня Соборності України 22 січня ц.р. У цьому випадку висновок один, як у відомому армійському жарті: недолік один - нічого не проводили.
   Ось і постає питання, яке передбачається адміністративною реформою в Україні - чи є потреба у деяких ланках владних структур, які гальмують навіть те, що обов’язкове для виконання указами Президента.
  
   "ВИБІРКОВА" УВАГА
  
   Такою вона виявляється, якщо погадати кілька заходів, що пройшли у місті. 22 січня - День Соборності України, 24 березня - вшанування загиблого українського політичного та громадського діяча В.Чорновола, 8 квітня -проводи славутчан-призовників до Збройних Сил України. Жодного разу міський голова не зміг бути присутнім на заходах. Останній приклад взагалі показовий. Слідом за міським головою, який своєю присутністю надав би справі служби у Збройних Силах значимості державної справи, не було і жодного, так би мовити, бажаючого підтримати таку справу. Це теж показник, хто і як ставиться до справи захисту національних інтересів.
  
   ПРИКЛАД Є
  
   Внаслідок постійного вимикання (ввімкнення) електроенергетичних послуг. Відповідно до ст.25 Закону України "Про електроенергетику", ст.ст. 17,19 Закону України "Про захист прав споживачів", пункту 43 Правил користування електричною енергією для населення, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 26.07.99 р. N1357 "Про затвердження Правил користування електричною енергією для населення", споживачі мають право на отримання електроенергії з якісними характеристиками, що визначені державними стандартами. Постійне вимикання (ввімкнення) призводить до пошкоджень побутової техніки та електроніки.
   Якщо ви вирішили подати позовну заяву до суду, необхідно скласти такі акти:
   1. Акт пошкодження побутової техніки та електроніки складається майстром з ремонту складної побутової техніки та електроніки і додається до позовної заяви.
   2. Акт вимикання (ввімкнення) електроенергії за участю представника ЖЕКу за місцем проживання-та двома свідками.
   У випадку подання позовної заяви тільки про відшкодування моральних збитків необхідно скласти лише другий акт.
   Згідно з ст.24 Закону України "Про захист прав споживачів" споживач звільняється від сплати державного мита за позовом, пов’язаним з порушенням його прав. Позовну заяву слід надсилати в двох примірниках. Перший висипається в суд, другий - відповідачу.
  
  Зразок позовної заяви
  
  
До міського суду м._____________
  вул. __________________________
  Позивач: ______________________
  (прізвище, ім’я та по-батькові)
  _______________________________
  (адреса)
  Відповідач ____________________
  (назва електропостачальника)
  (адреса) _______________________
  

  Позовна заява про відшкодування збитків
  
   "___"_____ р. за адресою ____________ було вимкнення електроенергії. Внаслідок вимикання (ввімкнення) електроенергії мені завдано матеріальні та моральні збитки. Зокрема,
  ______________________________________________________________________
  (опис завданих збитків)
  
   Відповідно до ст.25 Закону України "Про електроенергетику" споживач електроенергії має право на відшкодування збитків, заподіяних внаслідок порушення його прав згідно з законодавством, відповідно до п.38 Постанови Кабінету Міністрів України від 26.07.99р. N1357 "Про затвердження Правил користування електричною енергією для населення", ст.24 Закону України "Про захист прав споживачів", споживач має право на судовий захист своїх прав.
   Згідно з ст.ст. 17,19 Закону України "Про захист прав споживачів", п.43 Постанови Кабінету Міністрів України від 26.07.99 р. 1357 "Про затвердження Правил користування електричною енергією для населення", електропостачальник несе відповідальність за шкоду, заподіяну споживачу або його майну.
   У зв’язку з вищевикладеним та керуючись статтями, вказаними у заяві, а також ст.ст.4,5 ЦПК України,
   прошу:
   постановити рішення, яким зобов’язати
   _______________________________________
   (назва електропостачальника)
   відшкодувати матеріальні збитки в розмірі _________та моральні збитки в розмірі
   __________, завдані мені як споживачу електроенергії.
   Згідно з ст.24 Закону України "Про захист прав споживачів", споживачі звільняються від сплати державного мита за позовом, пов’язаним з порушенням їхніх прав.
  
  Додаток
  
   1. Копія позовної заяви відповідачу (перелік документів, що додаються (акт пошкодження побутової техніки та електроніки, акт вимикання (ввімкнення) електроенергії
  
   Дата Підпис
  
  
   ЩО ПОТРІБНО
  
   У квітні минулого року було проведене слухання стосовно добудови 2-го енергоблоку Хмельницької АЕС. Громадсько-політичне об’єднання "Демократична Славугчина" пропонує в якості прикладу підхід до аналогічної ситуації у наших сусідів з Ростовською АЕС. Там теж проектна документація будівництва готувалась за часів існування СРСР, і ось які питання поставила громадська екологічна експертиза. Усі вони є актуальними і по ХАЕС;
  
   1. Оцінка необхідності будівництва для області.
   2. Оцінка ризику наслідків втрати рекреаційних (відновлювальних) територій.
   3. Можливість витрат на ліквідацію можливого радіоактивного забруднення.
   4. Вибір майданчика для будівництва.
   5. Достатність водяного балансу.
   6. Наявність у проектних матеріалах обґрунтування сучасних вимог рівнів проектного і максимального розрахунків землетрусу, магнітуди, значення зростання бальності за рахунок врахування ґрунтових умов на основі реальних сейсмотектонічних моделей з використанням вихідних акселерограм для регіонів з дійсно аналогічними геологічними умовами.
   7. Рівень підземних вод на майданчику,. можливість підтоплення фундаментів та заглиблення частин будівель та споруд, ймовірність забруднення водозаборів не лише поблизу, а значно нижче вздовж долини річок.
   8. Дані по фільтрації води з ставка-охолоджувача.
   9. Оцінка теплового забруднення ставка-охолоджувача.
   10. Фактичне фонове радіаційне забруднення оточуючого ґрунту, дна водойми, а також 30-ти кілометрової зони АЕС.
   11. Ймовірність забруднення ґрунтових вод і ураження людської популяції іонізуючим випромінюванням викидів АЕС.
   12. Врахування заходів по боротьбі з туманами.
   13. Стан ґрунтів, агросистеми області при можливому тотальному забрудненні від поза-проектної аварії на АЕС.
   14. Розрахунок теплового балансу в ставку-охолоджувачі і його вплив на рибу та водорості у водоймі.
   15. Оцінка медико-біологічних характеристик районів, до яких прилягає АЕС (інформація про захворюваність дітей та дорослих за останні роки). Вміст урану-238 у фоновому значенні, відкладення урану у даному мулі. Причини зниження народжуваності і рівень смертності, особливо серед дітей, частота іоногенних синдромів, захворювання органів кровотворення, нирок та онкологія в районах навколо АЕС.
   16. Вірогідність різного роду позапроектних аварій оцінюється як 10(-4) 1/реактора рік, при допустимому значенні ймовірності граничного аварійного викиду радіоактивних речовин у 10(-7)1/реактора рік.
   17. Оцінка наслідків від проектних та позапроектних аварій та заходи по їх ліквідації розроблені ще у 70-ті роки.
   18. Технічне рішення про відправку радіоактивних відходів на спеціальні полігони тривалого зберігання або на переробку. Зберігання вказаних відходів на території АЕС - серйозне порушення правил поводження з екологічно небезпечними радіоактивними речовинами.
   19. Терміни зберігання обладнання встановлені ТУ заводів-виробників. При довгостроковій консервації необхідно проводити додаткові обстеження будівельних конструкцій, обладнання і систем, щільність будівельних швів, наявність шпарин у бетоні і дефекти бетонування в ряді зон.